ewita

Chystáte sa behať? Vyvarujte sa častých chýb

Jarný čas priamo zvádza k tomu, aby sme na nejakú dobu opustili prostredie posilňovní a vyrazili sa pretiahnuť do prírody. Jedným z najúčinnejších kondičných, ale aj srdcových cvičenie je beh. Ako si pri našich prvých pokusoch neublížiť?

Nepreceňujte svoje sily

Nestanovujte si pre začiatok nesplniteľné ciele. Obzvlášť, ak ste v behaní úplní začiatočníci. Na začiatku je úplne normálne, že neubehne ani také vzdialenosti, ktoré sa vám normálne zdajú smiešne. Možný neúspech vás totiž môže ľahko demotivovať alebo si akurát privodíte zranenie. Ak je to potrebné, pokojne beh uľahčujte s rýchlou chôdzou. Po niekoľkých pokusoch si telo začne zvykať a uvidíte, že budete mať ďaleko väčšiu výdrž a energiu.

Zvoľte vyhovujúcu obuv

Bežecká obuv je úplným základom vašej výbavy. V obyčajných teniskách budete cítiť každý kamienok či nerovnosť a navyše, nebudete mať nohy úplne zafixované. V takomto prípade sa potom nemôžete čudovať vyvrtnutým členkom a inému.

Učte sa správne dýchať

Správne dýchanie je dôležité, a to nielen pri behu, ale pri množstve každodenných aktivít. Ak dýchate nesprávne, beh často sprevádza nepríjemné pichanie v boku, ktoré vás už po pár metroch môže poriadne spomaliť či zastaviť kondíciu. Ideálny stav je nádych na dva kroky nosom a výdych na ďalšie dva kroky ústami. Ak bežíte pomalšie, pomer nádychov a výdychov môže byť aj 3: 3. Dýchať inak musíte tak, aby ste dokázali využiť maximum kapacity. Tzn., že vaše nádychy by mali putovať do brucha. Ak sa vám pri hlbokom dýchaní pozdvihuje hlavne hrudník, je to zle.

Nebežte s prázdnym žalúdkom ani hneď po jedle a dodržujte pitný režim

Najideálnejšie je vybehnúť dajme tomu dve hodiny po jedle. Ak patríte medzi milovníkov ranného behu, ani tu nezabúdajte dostať do seba nepatrnú dávku cukru. Telo je po niekoľkých hodinách bez jedla vyčerpané a bez cukru nepodáte taký výkon. Čo sa týka pitného režimu, praktická je neperlivá voda či nesladené bylinkové čaje po celý deň.

Pretiahnite sa

Pretiahnutie je natoľko dôležité a napriek tomu opomínané. Bežci sú často v časovom tlaku alebo jednoducho zabudnú. Striktné pretiahnutie je však úplne zásadné nielen, aby ste predchádzali úrazom spojeným s natrhnutými svalmi, ale aj mobilizuje kĺby. Ak napríklad trpíte artrózou, nezúfajte! Ani u vás nie je behanie úplne vylúčené, hoci to mnoho ľudí tvrdí. Vyskúšajte napríklad voľne dostupný liek Wobenzym, ktorý pomáha k ústupu zápalu a hlavne utlmeniu bolestivosti.

Nepanikárte, ak z počiatku nebudete podávať priamo skvostné výkony. Všetko je o tréningu a po čase sami uvidíte, že si behanie zamilujete.