ewita

Cítite sa unavená a slabá? Zdroj vitamínov hľadajte aj v čaji (Možno vám chýba vitamín C)

Zamýšľali ste sa niekedy o význame vitamínu C pre svoje telo? Dopĺňanie „céčka“ je pre ľudský organizmus nevyhnutné, pretože si ho na rozdiel od ostatných cicavcov nevieme vyrobiť sami. Čo s nami tento vitamín robí a kde ho nájdeme?

Podceňovať význam vitamínov a minerálov pre ľudské telo sa nevypláca. Mali by sme ich do seba dostávať pravidelne a v adekvátnom množstve pomocou racionálnej stravy. V súvislosti s vitamínom C sa spája závažné ochorenie skorbut, ktoré je najznámejším dôsledkom jeho akútneho nedostatku a často sa vyskytovalo v minulosti.

Na skorbut umierali v minulosti najmä námorníci počas dlhých výprav. Známe sú historické údaje o epidémii skorbutu u Vikingov či medzi posádkou slávneho moreplavca Vasca de Gama, ktorý vďaka skorbutu prišiel o polovicu mužov.

Dôkazom o dôležitosti vitamínu C pre zdravie je najmä udelenie Nobelovej ceny za fyziológiu a medicínu Albertovi Szent-Györgyi v roku 1937, ktorý ju získal za jeho izoláciu z kôry nadobličiek.

 

Čím je „céčko“ nenahraditeľné?

Komerčne najznámejší význam vitamínu C je v jeho podpore imunity. Zvyšuje odolnosť tela voči chladu a pri prepuknutí ochorenia výrazne skracuje dobu trvania a tiež zmierňuje jeho symptómy. Menej známe však je, že vitamín C je dôležitý najmä pre podporu tvorby kolagénu. Ten tvorí štruktúru našich zubov, kostí, svalov a tiež cievnych tkanív. Nedostatok kolagénu sa prejavuje napríklad zrýchleným starnutím, nedostatočnou súdržnosťou tkanív ľudských orgánov a tiež pomalým hojením rán.

Vitamín C pôsobí aj ako antioxidant, pričom je známy nielen ako prevencia pred vznikom kardiovaskulárnych ochorení, ale tiež sa skúmajú jeho účinky pri onkologických ochoreniach. Vedci sa totiž domnievajú, že zvýšený príjem vitamínu C vnútrožilovo pomáha rýchlejšie ničiť poškodené bunky bez toho, aby to malo negatívny vplyv na tie zdravé.

Vďaka tomu, že vitamín C chráni pred ťažkými kovmi a pomáha detoxikovať, sa jeho zvýšené dávky odporúčajú najmä fajčiarom a tiež ľuďom, ktorým v bežnej strave chýbajú potraviny bohaté na céčko. Denná odporúčaná dávka vitamínu C, ktorú by mal prijať človek, je 60 mg. Fajčiari by mali toto množstvo zdvojnásobiť. Prvotným príznakom nízkych hodnôt vitamínu C je zvýšená únava a strata chuti do jedla, pri jeho dlhodobejšej absencii sa môže pridať tiež paradentóza a pri akútnom nedostatku skorbut.

Čierny Pigi čaj je slovenská legenda-2

Rakytník a šípky ako megazdroj vitamínu C – urobte si z nich čaj

Medzi najznámejšie zdroje vitamínu C patria citrusové plody, no tie nie sú jeho najväčšou zásobárňou. Oveľa lepšie sú na tom napríklad jahody, kiwi alebo čierne ríbezle. Šípky, ktoré na 100 gramov svojej váhy obsahujú až 800-1200 mg vitamínu C, sú v našich končinách jeho najväčším prirodzeným zdrojom. Do jedálnička ich môžete zaradiť jednoducho – stačí si pripraviť chutný šípkový čaj, ideálne však zalievaný nie úplne vriacou vodou.

Skvelým zdrojom vitamínu C je okrem šípok tiež exotickejší rakytník, ktorý prirodzene rastie v Mongolsku, Číne, Nepále alebo Indii. Darí sa mu však napríklad aj na Slovenku – v Tvrdošovciach blízko Nových Zámkov je plantáž, ktorá je vôbec prvým tuzemským producentom rakytníka rašetliakovitého.

Z rakytníka sa dá využiť celá rastlinka – konzumovať sa dá jeho čerstvé ovocie v podobe malých oranžových bobuliek. Z nich je potom možné vyrobiť aj rakytníkový olej, sirup, šťava alebo džem, dokonca aj masť na popáleniny, akné alebo drobné poranenia.

Zo sušených bobúľ, listov a konárikov sa tiež pripravuje chutný rakytníkový čaj, ktorý vyrába aj slovenský Mistral. Takýto čaj obsahuje okrem menšieho množstva vitamínu C (vysokou teplotou sa vitamín C stráca) aj antioxidanty.

Rakytník je známy tým, že zlepšuje kvalitu vlasov. V latinčine totiž rakytník rašetliakový – hippophae rhamnoides – znamená lesknúci sa kôň. Toto pomenovanie získal vďaka tomu, že kone, ktoré v minulosti spásali rakytník, mali lesklejšiu a krajšiu srsť.
Zdroj: pixabay.com