Svetová populácia by sa pri pití kávy dala rozdeliť na dve veľké skupiny – tí čo pijú kávu s mliekom a tí, čo pijú čiernu kávu. Väčšina však volí podľa chute, no mlieko dodáva káve aj iné vlastnosti ako len chuť. Niektoré majú dopad aj na naše zdravie, a preto je na mieste vedieť, ktorá z týchto možností je pre nás zdravšia.

Zloženie mlieka

Pridaním mlieka dodáme kávovému nápoju množstvo ďalších ingrediencií, ktoré nie sú prítomné v kávových zrnách. V závislosti od typu mlieka či smotany, pridávame do nápoja predovšetkým tuk. S tukom prichádzajú aj dodatočné kalórie, ktoré musí naše telo spracovať. Mlieko pridáva do šálky aj niekoľko gramov proteínov, sacharidov a sodík. Nezabudnime ani na dobre známy vápnik, ktorý je nevyhnutný pre správny rast kostí a zubov.

Mlieko a antioxidanty v káve

Káva dokáže vďaka prítomnosti antioxidantov posilniť pamäť a znižovať riziko vzniku niektorých rakovinových či neurodegeneratívnych ochorení. Toto tvrdenie však neplatí len pre klasické kávové zrná, pretože aj káva bez kofeínu je bohatá na antioxidanty. Hlavnou kategóriou antioxidantov v káve sú polyfenoly, ktoré minimalizujú náhodné poškodenia buniek a ich úplnú deštrukciu.

Voľné radikály sa dostávajú do nášho tela predovšetkým z ovzdušia, no v istej miere sa tvoria aj vnútri v tele. S negatívnymi účinkami týchto látok tým pádom bojujeme neprestajne a antioxidanty nám v tomto boji veľmi účinne pomáhajú. Štúdie hovoria o tom, že pridaním mlieka do kávy sa nijak nemenia antioxidačné účinky kávy, za ktoré sú zodpovedné hlavne polyfenoly.

Náš TIP: Dajte svojej šálke kávy celkom novú chuť s mandľovým, sójovým, ryžovým alebo kokosovým mliekom!

Ďalšie dopady kávy s mliekom na zdravie

Ako sme už spomínali vyššie, mlieko či smotana pridajú do kávy značné množstvo tuku. Tuk je následne trávený a môžeme z neho získať energiu alebo sa ukladá v našom tele, čím sa zvyšuje telesná hmotnosť.

Káva má okrem výrazných antioxidačných schopností aj významný vplyv na našu náladu. Väčšina z nás pije kávu ako ranný stimulant, no vedeli ste, že práve na tento účinok má mlieko vplyv? Jedná sa o mierne zníženie stimulačných účinkov, čo môže byť riešením pre tých, ktorí majú po poobednej káve problémy zaspať. Za stimuláciu je samozrejme zodpovedný kofeín, takže ak zvyknete popíjať šálku kávy bez kofeínu, mlieko nijak neznižuje jej účinky na váš organizmus.

Väčšina z nás upravuje zloženie svojej šálky kávy podľa chute. Netreba pri tom však zabúdať na zloženie doplnkov, ktoré môžu ovplyvňovať účinky samotnej kávy. Najčastejším doplnkom je mlieko alebo smotana do kávy. Napriek tomu, že koluje množstvo mýtov o tom, ktorá možnosť je zdravšia, jedná sa v podstate o rovnocenné alternatívy.