ewita

Mrazenie, sušenie, odšťavovanie: aký spôsob spracovania ovocia zachová najviac vitamínov?

Ak máte záhradu, určite to poznáte. Cez leto dozrieva toľko ovocia, že ho nestíhate jesť a všetkým už lezie ušami. Je preto na čase ho začať spracovávať – lenže ako?

Spracovanie letnej úrody je ideálna možnosť, ako si dopriať porciu vitamínov aj v zime. Lenže nie všetky vitamíny spracovanie vydržia. Napríklad obsah vitamínu C klesá sušením o 40% a nešetrným zmrazovaním až o 60%. Podobne je na tom vitamín B a vôbec najhoršie znáša akékoľvek spracovanie kyselina listová.

Nech už ale budete mraziť, sušiť, zavárať alebo odšťavovať, nezabudnite na dve základné pravidlá:

  • Ovocie spracujte čo najrýchlejšie po zbere.
  • Vyberajte plody, ktoré dozrievali na slnku.

 

Mrazák napchajte ríbezľami

V mrazničke sa najlepšie darí bobuľovitému ovociu a najmä tomu s výraznou farbou. Mrazené čučoriedky, ríbezle, černice a jahody by ste ale mali skladovať najdlhšie rok. Bez väčšej straty vitamínov môžete zamraziť tiež marhule a slivky.

Neznášate, keď z mrazničky vytiahnete jednoliaty tvar zlepeného ovocia, ktoré je po rozmrazení pokrčené a nevzhľadné? Dá sa tomu ľahko predísť. Čerstvé ovocie vysypte najprv na plech a nechajte ho tak v mrazničke dve hodiny. Až potom ho zosype do misiek alebo vreciek.

 

Sušením prídete o vodu, ale pribudne cukrov

Beriete si občas k televízii miesto chipsov sušené ovocie a máte dobrý pocit, že robíte niečo pre svoje zdravie? Asi vás sklameme – sušené ovocie má viac kalórií ako čerstvé. Ďaleko zdravšou variantou je preto lyofilizované ovocie, ktoré sa suší mrazom. Táto úprava pripraví ovocie len asi o 10% vitamínov, v domácom prostredí je ale nemožná.

Pre použitie doma je praktická sušička, do ktorej vložíte nakrájané ovocie a prístroj sa postará o zvyšok. Spotreba energie je tiež menšia, než keby ste ovocie sušili v rúre. Pri sušení na plechu navyše nemôže teplý vzduch prúdiť skrz plody a proces tak nie je úplný.

 

Odšťavovanie uchová všetky vitamíny

Možno ste počuli, že ovocie prichádza odšťavovaním o vitamíny. Opak je pravdou! Z odšťaveného ovocia si telo vezme až 4x viac vitamínov a navyše ich rýchlejšie vstrebe. Môže za to nerozpustná vláknina, ktorá sa odšťavením odstráni.

Navyše nemusíte odšťavovať len obligátne pomaranče, jablká a mrkvy. Kvalitné šnekové odšťavovače si poradia aj bobuľovitým ovocím alebo napríklad listovou zeleninou.

Ovocné šťavy si síce nemôžete schovať na zimu, s odšťavovačom od firmy Sana ale získate nové možnosti spracovania nielen letných plodov. Okrem štiav si v sparnom lete ľahko pripravíte i osviežujúce sorbety, detské výživy, orieškové maslá alebo napríklad domáce cestoviny.