ewita

Raňajky – zdravý začiatok dňa

Pravdepodobne ste počuli už od svojich vlastných rodičov, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Ale teraz ste vy ten, kto to hovorí  svojim ospalým, rozčúleným, nevrlým deťom, ktoré trvajú na tom, že „nie sú hladné“, keď sa do nich pokúšate ráno dostať nejaké jedlo.

 

Prečo sa obťažovať s raňajkami?

Zdravé raňajky pre deti sú skvelým spôsobom, ako dať telu energiu, ktorú potrebuje. Deti, ktoré jedia raňajky, majú tendenciu jesť celkovo zdravšie a je väčšia pravdepodobnosť, že sa budú pohybovo zdatnejšie – čo znamená skvelý spôsob, ako pomôcť udržať ich zdravú váhu.

Vynechanie raňajok môžu deti cítiť v podobe únavy, nepokoja alebo podráždenosti. V dopoludňajších hodinách ich telo potrebuje natankovať na nastávajúci deň. Ich nálada a energia môže klesnúť, ak nezjedia aspoň malé ranné jedlo.

 

Vyvážená strava

Snažte sa podávať vyvážené raňajky, ktoré obsahujú niektoré sacharidy, bielkoviny a vlákniny. Sacharidy sú dobrým zdrojom okamžitej energie pre telo. Energia z bielkovín má tendenciu dopĺňať energiu po tom, čo sa sacharidy spotrebujú. Vláknina pomáha poskytovať pocit plnosti, a preto odrádza od prejedania. V kombinácii s dostatkom tekutín pomáha vláknina navodiť správnu funkciu tráviaceho systému, zabraňuje zápche a znižuje hladinu cholesterolu. Ak má vaše dieťa konzumovať bezlepkovú stravu, dodržujte ju a celozrnné výrobky nahraďte bezlepkovými.

 

Medzi dobré zdroje týchto živín patria:

sacharidy: celozrnné obilniny, hnedá ryža, celozrnný chlieb a muffiny, ovocie, zelenina

bielkoviny: mliečne výrobky s nízkym obsahom tuku alebo bez tuku, chudé mäso, vajcia, orechy semená a varená či sušená fazuľa

vláknina: celozrnné pečivo, vafle a obilniny; hnedá ryža, otruby a ostatné zrná; ovocie, zelenina, fazuľa a orechy

Tu sú niektoré nápady na vyskúšanie zdravých raňajok:

  • celozrnné cereálie s nízkotučným mliekom s ovocím
  • celozrnné vafle s arašidovým maslom alebo syrom ricotta a ovocím
  • raňajky smoothie (nízkotučné mlieko alebo jogurt, ovocie a lyžička otrúb, rozmixované v mixéri)
  • zeleninová omeleta s celozrnným toastom

Konzumácia raňajok dodá vášmu dieťaťu energiu a naštartuje jeho metabolizmus. Preto raňajky netreba podceňovať.