Beh patrí medzi jeden z najprirodzenejších pohybov a k tomu, aby ste sa mu mohli venovať nie je nutné investovať stovky eur do špeciálneho vybavenia. Čo by vám ale pred prvým vybehnutím nemalo chýbať sú kvalitné topánky na behanie, povedomie o správnej technike a predovšetkým poriadna dávka motivácie.

Voľba terénu

Pri prvom vybehnutí nepreceňte svoje sily a zvoľte si rovinatý terén, s ktorým ste dobre oboznámený. Ak vám na beh nezostane čas inokedy než večer, uistite sa, že vami vybraná trasa je dostatočne osvetlená a nehrozí vám napríklad vyvrtnutý členok.

Rozohrejte svaly

Pred vybehnutím si nájdite aspoň 10 minút na rozohriatie celého tela, vďaka ktorému predídete mnohým zbytočným zraneniam, vyvrtnutý členok, natiahnuté väzy alebo svaly – tomu všetkému môžete predísť krátky, ale intenzívnym strečingom. Zaradiť by ste ho mali aj na koniec behu, aby sa unavené svaly lepšie zregenerovali.

Trénujte vytrvalosť

Prvých niekoľko týždňov sa sústreďte na trénovanie vaše vytrvalosti skôr než na rýchlosť. Nájdite si tempo, ktoré bez väčšej námahy udýchate a budete pri ňom schopní konverzovať. Až potom, keď budete so svojou vytrvalosťou spokojní, môžete začať pracovať na rýchlosti.

Zdokonaľujte svoju bežeckú techniku

Rovnako ako rozohriatie svalov pred behom, aj správna technika samotného behu predchádza mnohým zraneniam, a navyše vás naučí behať ekonomickejšie, vďaka čomu za kratší čas ubehnete dlhšiu vzdialenosť. Snažte sa preto do svojho bežeckého tréningu zaradiť aj špeciálne cvičenia, ktoré zlepšia váš bežecký štýl. Nebojte sa tiež opýtať skúsenejších bežcov na ich rady a skúsenosti.

Nezabudnite na odpočinok

Nech už chcete pravidelným behaním docieliť nižšieho čísla na váhe, alebo väčšej vytrvalosti, zrejme by ste chceli vidieť výsledky čo najskôr. Dostatočný odpočinok a regenerácia je ale rovnako dôležitá, ak nie dôležitejšia, než samotný šport. Počúvajte svoje telo a ak cítite fyzickú alebo psychickú únavu a vyčerpanie, doprajte si zaslúžený odpočinok.

Nájdite si motiváciu

Mávate problém s tým, že dlho nevydržíte pri jednej činnosti? Skúste si stanoviť cieľ, ktorého chcete dosiahnuť, a majte ho neustále na pamäti. Chcete zhodiť zopár kíl, spevniť postavu alebo je vaším snom ubehnúť maratón? Spomeňte si na váš cieľ vždy, keď budete len ťažko hľadať motiváciu k behu.

Nepodceňte výber topánok na behanie

Výber tých správnych bežeckých topánok je kapitola sama pre seba. Zásadné je, aby ste vedeli, v akom teréne budete behať najčastejšie. Zo začiatku si zrejme budete musieť vyskúšať rôzne terény, než objavíte ten, ktorý vám vyhovuje najviac. Potom je ten správny čas na to, aby ste investovali do kvalitných topánok na behanie. Cestné tenisky sú určené na spevnené asfaltové povrchy a typická je pre nich jemne vzorovaná podrážka, vysoká miera tlmenia a nízka hmotnosť. Po nespevnených povrchoch a lesných cestách vyrazte behať v robustnejších trailových topánkach s pevnou podrážkou, ktoré lepšie chránia chodidlo a hlavne členok pred vyvrtnutím. Pri výbere veľkosti radšej spozornite. Automaticky by ste možno siahli po veľkosti, akú bežne nosíte, ale pri bežeckých topánkach je nutné počítať s rezervou 1-2 centimetre. Topánka by mala vášmu chodidlu poskytovať dostatok priestoru, aby ste mohli pohodlne roztiahnuť prsty. Príliš malá topánka vám spôsobí odery, pľuzgiere a v najhoršom prípade tzv. bežecké nechty.

Tie najobľúbenejšie dámske tenisky nájdete prehľadne na jednom mieste na Heureka .sk. Hľadať môžete aj na Heureka.cz, oba weby vám navyše poskytnú aj recenzie od overených používateľov.

Oblečte sa funkčne

Investovať do bežeckého oblečenia sa vám vyplatí až vo chvíli, keď si budete istí, že vám beh prirástol k srdcu. Najlepšiu službu vám urobí oblečenie z funkčného materiálu, ktoré bude účinne odvádzať pot a v chladných mesiacoch vás ochráni pred prechladnutím. Aby ste sa pri behu cítili pohodlne, oblečte sa vždy tak, ako keby bola vonku teplota o 10 °C nižšia, než skutočne je.